יום שני, 18 ביוני 2012

לצאת מהקופסה וללמוד מחוץ לכיתה

מאת הרב ד"ר אוריאל טויטו, תכנית מצוינות

האם ניתן ללמד מתמטיקה ביער? כיצד אפשר ללמד היסטוריה בחיק הטבע? מה צריך לעשות כדי להפוך יציאה מהכיתה לחוויה שגם לומדים בה? האם גלגל, חבל ודלי יכולים לשמש עזרי למידה? מה הקשר בין מנהיגות בכיתה לעדר כבשים?

בשאלות אלה ועוד רבות אחרות, הקשורות להוראה ולמידה מחוץ לכיתה, עסקו בכנס המצוינים הארצי לסטודנטים ולסטודנטיות משנתון א בתכנית המצוינים. את הכנס אירחה מכללת אורות ישראל, על שני הקמפוסים שלה, בשיתוף עם תכנית המצוינים הארצית של משרד החינוך ובשיתוף המרכז למנהיגות של נאות קדומים. בכנס השתתפו כ-450 סטודנטים וסטודנטיות מ-24 מכללות להוראה.

מהי למידה מחוץ לכיתה? זוהי למידה שהמורה משכיל בה לנצל את המשאבים שבחוץ – הטבע, האתר ההיסטורי, מקור המים, העצים שביער ועוד, לצורכי הלמידה. הלמידה לא נערכת במתכונתה המוכרת בכיתה, בשינוי מקום, אלא כל צורת ההוראה משנה את פניה. כלי ההוראה נלקחים מהסביבה שבה נערך השיעור ותכני הלמידה משולבים בחומרים שאינם מצויים בכיתה, אבל מצויים בשפע בסביבת ההוראה החדשה.

לא כל יציאה מן הכיתה מביאה אותנו לתהליך של למידה מחוץ לכיתה. "שיעור שמש", לדוגמה, אינו למידה מחוץ לכיתה, מפני שהוא מתנהל בדיוק כפי שמתנהל שיעור בכיתה. בשיעור זה אנו מוציאים את הכיתה אל החוץ. מטרת ההוראה מחוץ לכיתה היא להניע תהליך של למידה בכלים חדשים ובדרכי חשיבה שונות. לא להעתיק את הכיתה אל הדשא.

עם הכנה מתאימה והרבה יצירתיות אפשר ללמד כל דבר גם בחוץ. יתרונה של הלמידה בחוץ הוא שמקומו של המורה בתהליך הלמידה קטן, ואילו הפעולות שבהן עסוק ומהן לומד התלמיד מקבלות נפח גדול יותר במהלך הלמידה. מסיבה זו למידה זו היא משמעותית יותר ללומד, ומפתחת בו גם כישרונות ויכולות שבדרך כלל לא באים לידי ביטוי בכיתה.

אז איך עושים את זה? הנחת היסוד של הכנס הייתה כי על הסטודנטים המשתתפים בכנס לא רק ללמוד על "למידה מחוץ לכיתה" אלא גם לחוות למידה שכזו. כלומר ללמוד על "למידה מחוץ לכיתה" בעזרת למידה מחוץ לכיתה. הכנס נפתח בדברי נשיא מכללת אורות ישראל, הרב פרופ' נריה גוטל, שדיבר על מוסד "ירחי כלה". מוסד זה התקיים כאלף שנים והניע למידה מרצון של לומדים רבים שלא היו בתוך מסגרת לימודית מחייבת. בהמשך הרצה ד"ר אסף זלצר על חשיבותה של ההוראה מחוץ לכיתה ועל דרכים ליישומה במערכת החינוך.

לאחר הרצאות הפתיחה עסקו הסטודנטים בלמידה מחוץ לכיתה, בסדנאות שעסקו בסוגים שונים של הוראה ולמידה מחוץ לכיתה ובדרכי יישומן. הסדנאות היו בחלקן של תכנית המצוינים הארצית וכללו תחומי הוראה מגוונים ממתמטיקה, היסטוריה ועד לתחומי החברה. נוספו עליהם הסדנאות של המרכז למנהיגות של נאות קדומים ששילבו בין הוראה מחוץ לכיתה לתפקידו של המורה כמנהיג בכיתתו.

את הכנס חתמה ד"ר רמה קלויר מרכזת תכנית המצוינים הארצית.

הכנס היה ראשון מסוגו, הן בתכנים שבהם עסק הן בצורת העברת התכנים. ארגון כנס מחוץ למכללה, עם הקשיים הלוגיסטיים הקשורים בכך, איגוד כל השותפים לכנס, ומעל הכול יצירת התכנים המגוונים, דרשו מחשבה רבה וגם אנשי ביצוע. תודתנו נתונה לכל מי שסייע בהכנת הכנס ותרם להצלחתו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה