יום חמישי, 30 באוגוסט 2012

כנס ר"מים, מכללת אורות ישראל, תמוז תשע"ב

מאת הרב יעקב מרגלית,
מרכז אקדמי-לימודי המשך תואר ראשון ושני גברים, קמפוס רחובות

בראש חודש תמוז התקיים במכללת אורות ישראל, קמפוס אלקנה, כנס השתלמות לר"מים בישיבות תיכוניות. הכנס מתקיים מדי שנה על ידי מרכז ישיבות בני עקיבא והמפמ"ר לתושב"ע. השנה חברו השניים למכללת אורות ישראל המתמחה בהכשרת מורים לתושב"ע. נושא הכנס היה בעיקרו סביב המסכת הנלמדת בישיבות התיכוניות בשנת תשע"ג – מסכת בבא קמא.

הכנס נפתח בדברי ברכה ותורה של נשיא המכללה הרב פרופ' נריה גוטל. דבריו נסובו על המימרה ה"עממית" המוזכרת במסכת בבא קמא (צב ע"ב): "חמרא למריה, טיבותא לשקייה" (היין של המלך, והשותין מחזיקין טובה לשר המשקה אותם – רש"י). הוסיף אחריו דברי ברכה ותורה הרב ד"ר יהודה פליקס, המנהל החינוכי במרכז ישיבות בני עקיבא, בסוגיות המסכת על פי הסבריו של הרב רבינוביץ שליט"א בספריו יד פשוטה על הרמב"ם. חלק הברכות הסתיים בדברי ברכתו של ראש המועצה המקומית מר צדוק זהוראי.
את סדרת השיעורים פתח הרב חיים דרוקמן, ראש מרכז ישיבות בני עקיבא, בשיעור מענייני דיומא – ימי אבלות על החורבן, מדוע עתידים ימים אלו להפוך לימי ששון ושמחה.

הכנס נמשך בעיסוק בסוגיות המסכת הנלמדת. ראש ישיבת מרכז הרב, הרב יעקב שפירא שליט"א, לימד סוגיה מפרק הכונס בנושא "המעמיד בהמת חבירו על קמת חבירו" והסביר כיצד סוגיה זו נוגעת לעניינים נוספים בתורה, כמו הלכות שבת ושמיטה. כיד ה' הטובה עליו תיבל שיעורו בסיפורים והנהגות שראה ושמע בבית אביו, מרן הגר"א שפירא זצ"ל.

בהמשך שמעו המשתתפים שני שיעורים קצרים, שיעורי פתיחה למסכת בבא קמא, שניתנו על ידי שני ר"מים שלימדו בעבר בישיבות תיכוניות וכיום מלמדים בישיבות הסדר: הרב בני סיגליס מישיבת ההסדר בנצרת עילית והרב שלמה קריספין מישיבת אור וישועה בחיפה. בעקבות השיעורים הקצרים והמרתקים בנושאי המבוא התנהל דיון בהנחיית הרב יעקב מרגלית ממכללת אורות ישראל, על דרכי הוראת הגמרא בישיבות התיכוניות.
הכנס נמשך בלימוד סוגיה אגדית מן הסוגיות הנלמדות השנה לבחינת הבגרות, סוגיית מלחמת האחים אריסטובלוס והורקנוס לקראת חורבן בית שני. את השיעור לימד הרב חן חלמיש, ראש בית המדרש לתורה וחינוך בישיבת חורב.

אחת ממטרות תכנית הלימודים החדשה בתלמוד היא להמחיש לתלמידים את הרלוונטיות של הגמרא לחיינו האישיים והציבוריים. הדגים זאת הרב סיני לוי, רב היישוב מצפה אילן ודיין בבית דין לממונות "ארץ חמדה". הרב הציג מקרה שהובא לפני בית דין ועסק בתאונת דרכים ובתביעות נזיקין הדדיות. הכרעת הדין נבנתה על סמך שלוש סוגיות שונות במסכת. ד"ר יכין אפשטיין ממט"ח המחיש לימוד סוגיה באמצעים דיגיטליים עכשוויים. סופו של יום זה היה בהצגה ובדיון של תכנית הלימודים החדשה בדינים ומבוא על ידי המפמ"ר, הרב יהודה זולדן, והמפ"א, הרב דוד עצמון.
המשתתפים הביעו את הערכתם לארגון המופתי של הכנס על ידי המכללה, עם עין טובה בהכנסת אורחים.

שנה א לומדת ביד ושם על גורלו של הילד היהודי בשואה

מאת ד"ר אמנון חבר,
מרצה בהתמחות בהיסטוריה, קמפוס אלקנה

דגש רב מושם על העברת מורשת השואה כבר בראשית דרכן של הסטודנטיות במכללה, והדבר בא לידי ביטוי בקיומו של יום עיון ביד ושם לכלל הסטודנטיות בשנה א.
גם השנה יצא שנתון א ליום עיון זה שבמסגרתו נחשפו הסטודנטיות הן למוזאון הן לתכנים נוספים הקשורים לעולמו של הילד היהודי בשואה.

יום העיון המרוכז ביד ושם מציג את גורלו של הילד היהודי בשואה ומונצח בצורות שונות: במוזאון ההיסטורי, בתערוכת הצעצועים, ב"יד לילד", ובחדר השאלות הגדולות.
במהלך היום נחשפו הסטודנטיות לדרכי הוראה שונות בדגש על השאלה איך לספר את הסיפור באמצעות חפץ, תצלום, אנדרטה, פסל, אתר זיכרון, תערוכה, יצירות אמנות ועוד, וכיצד להשיב לשאלות בנושא לימוד השואה.
מזה קרוב לעשר שנים מתקיים שיתוף פעולה בין מכללת אורות ישראל ויד ושם להטמעת נושא הוראת השואה במכללה.
ראשיתו של שיתוף הפעולה היה בקורס משותף ליד ושם ולמחלקה להיסטוריה והמשכו בקורסים שהוצעו לכלל הסטודנטיות במסגרת חיי עולם.
הקורסים עסקו בתחומים שונים: קורסי יסוד לתולדות השואה, שנאת ישראל, הנאציזים, היהודי המאמין בשואה, פרקי הצלה. ההרצאות ניתנו על ידי טובי המרצים של יד ושם ושולבו בהן סרטי תיעוד, אנשי עדות, מצגות ייחודיות והיכרות עם החומרים הדידקטיים שפיתחו ביד ושם.
במהלך השנים הועמקו שיתופי הפעולה ונבנה קורס ייחודי יישומי העוסק בדרכים דידקטיות להוראת השואה.
בשנה האחרונה התקיימו סדנאות דידקטיות להוראת השואה בתחום הידע של כל התמחות במסגרת העבודה המעשית.
מן הראוי לציין ששיתוף פעולה פורה זה לא היה מתקיים ללא מסירותה של גב' לאה רושקובסקי, מנהלת היחידה להכשרה מורים מבית הספר להוראת השואה, לנושא. גב' רושקובסקי נענתה לפנייה אליה, הייתה מעורבות בכל התהליך, הגיעה במיוחד לפתוח את הקורסים וכל זאת מתוך ראיית החשיבות של החדרת נושא השואה למערכת ההכשרה, גם במחיר של שותפות במימון הקורסים.
זה המקום גם להודות לאורי שליו, נציג יד ושם, שבנעימות הליכותיו ובשלוות נפשו הצליח לטעת בבנות את מורשת השואה.

בשנת הלימודים הקרובה ייפתח קורס כללי בנושא השואה שיאפשר לכל סטודנטית להרחיב את ידיעותיה בנושא חשוב זה תוך מתן דגש על היבטים אמוניים יהודיים.

השתלמות בהוראת ספר בראשית

מאת הרבנית נעמי שחור,
רכזת ההתמחות לתנ"ך, קמפוס אלקנה

השתלמות "הוראת ספר בראשית" התקיימה בחודש תמוז השנה בקמפוס אלקנה, כחלק ממערך כולל של השתלמויות שמארגן משרד החינוך במסגרת התכנית החדשה ללימודי תנ"ך. להשתלמות שארכה שלושה ימים הגיעו כמאה מורים ומורות מכל רחבי הארץ.

במכללה בחרו לעסוק בנושא המורכב של הוראת ספר בראשית בכיתות ז. מחד גיסא, התכנית החדשה מדגישה את הוראת פשט הכתובים של הספר ואת החשיבות של לימוד הספר כולו, ומאידך גיסא, ברור כי יש חשיבות להעניק לתלמידים גם את רעיונות העומק של הספר ואת המשמעותיות בהבנת התהליכים המרכזיים שהובילו לבחירת אבות האומה ובניית עם ישראל. בבניית תכנית ההשתלמות הושם דגש על הבאת מרצים מתחום הוראת תנ"ך בתיכון, שיקנו חומרים נגישים ומעשיים למורים ההולכים ללמד זו הפעם הראשונה את ספר בראשית בכיתות ז.

הכנס אירח מצד אחד רבנים ורבניות: הרב יצחק בן שחר שליט"א, הרב פרופ' נריה גוטל, הרב אוריאל טויטו, הרב מנחם שחור והרבנית נעמי שחור שעסקו יותר בצד ההגותי העמוק של הספר, כגון אבות האומה, ברית בין הבתרים, החטא ועונשו, והניסיון בספר בראשית; ומצד שני, מורים ומורות מנוסים לתנ"ך, כמו הרבנית ד"ר יעל צהר, ד"ר רבקה רביב, ד"ר איל דודסון, גב' טפת הלפרין, גב' הדסה סטופל וגב' הלה נכטיילר, שסיפקו למשתתפי הכנס כלים ייחודיים להוראת ספר בראשית, כגון בניית תכנית להוראת בקיאות, ציר זמן של הספר, מפות מיוחדות של ארץ ישראל, הוראת סיפורים ייחודיים ועוד. המורים קיבלו את דפי המקורות והמצגות על גבי דיסק לשימוש יעיל בביתם. גב' מירי שליסל, המרכזת את לימודי התנ"ך בחינוך הדתי, שוחחה עם המשתתפים והדגישה את ההזדמנות של מורי התנ"ך לפתוח את תקופת חטיבת הביניים בספר בראשית, המהווה תשתית ללימוד התנ"ך כולו, ולימוד הבקיאות של ספר בראשית הולם את הקצב של הנוער בגיל זה.

הצלחת הכנס ניכרה היטב במשובים על ההשתלמות ובעשרות מכתבי התודה שהגיעו למכללה: "נהניתי ונתרמתי רבות", "יישר כוח על העשייה הברוכה, היה מחכים ומועיל", "תודה רבה על ההשתלמות היעילה והמעניינת ועל האכסניה הנעימה".