יום רביעי, 10 באפריל 2013

במת עיון בנושא: "היבטים ייחודיים בחינוך בנות"


מאת הרבנית ד"ר לאה ויזל, 
נציבת הסטודנטיות ומרצה ליהדות, קמפוס אלקנה

במסגרת "במת העיון" – במה מרכזית לדיון בנושאים אמוניים-חינוכיים-תורניים, התקיים בקמפוס אלקנה בוקר עיון בנושא : "חינוך בנות הציונות-הדתית, היבטים ייחודיים ואתגרים מיוחדים". יום העיון עסק בהיבטים מגוונים של חינוך בנות בדורנו.
לאחר דברי ברכה מפי נשיא המכללה, הרב פרופ' נריה גוטל, הוצגו דילמות מחייה של אשת החיל המודרנית כפתיחה לנושאים האקטואליים שנדונו בהמשך היום.
בחלקו הראשון של הבוקר התקיימו חמש סדנאות בחירה בנושאים מגוונים שהועברו על ידי מרצות שונות. הרבנית נעמי שפירא עסקה בשאלה אם יש לחנך "חינוך נשי" ומהו; גב' מירב שפירא, מרצה במסלול מחול במכללה, העבירה סדנת כתיבה בנושא חינוך לתפילה נשית; גב' מורשה פלסר, יועצת גנטית, פתחה צוהר לנושא של גנטיקה כמקרה מבחן לחינוך להשתדלות מתוך אמונה וביטחון; גב' רמה גנזל, מדריכה בחמ"ד בתכנית "חיים במשפחה", שוחחה עם הבנות על חינוך מיני למתבגרות; והרבנית ד"ר לאה ויזל, נציבת התלמידות, ניתחה את הסוגיה של נשים כמנהיגות ציבור כדוגמה להתייחסות חינוכית לסוגיות מגדריות.
בחלקו השני של היום שמעו כלל הסטודנטיות הרצאה חשובה ומרתקת מפי הגב' אילנית ימיני, יועצת בנושא פגיעות מיניות במשרד החינוך, בנושא תפקידה של המורה המחנכת בהתמודדות עם פגיעות מיניות בציבור הדתי-לאומי.
בהרצאה שמעו הסטודנטיות רקע על התופעה, על ממדיה ועל דרכים לאיתור ותגובה ראשונית. האולם היה מלא מפה אל פה והסטודנטיות קיבלו מידע חיוני בנושא שהוא בבחינת "פיקוח נפש". ההרצאה הועברה מתוך מבט אמוני משולב בדוגמאות ובהומור, ולמרות הקושי הטבוע בנושא השיחה הותירה מקום לאופטימיות. המרצה שידרה אמון רב ביכולותיהן של הסטודנטיות כמחנכות לעתיד לעזור לתלמידים במצוקה.
את יום העיון חתם הרב יונה גודמן, ראש תחום חינוך אמוני במכללה, בדברי סיכום שהעלו את הצורך לדבר על כל נושא מטריד ללא חשש. הרב גודמן ציין שחלקו של יום העיון עסק בצד הנורמטיבי, הבריא, של חינוך הבנות, ואילו חלקו האחר – במצבי משבר וחולי שגם אליהם חשוב להיחשף.
הדיונים עוררו עניין רב בקרב הבנות. לאחר דברי הסיכום של הרב גודמן ניתנה אפשרות לסטודנטיות המעוניינות בכך להישאר לשיח פתוח עם הגב' ימיני. מספר המשתתפות הרב בחלק זה העיד על חשיבותו הרבה של נושא יום העיון ועל כך שהדברים דורשים פיתוח עתידי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה