יום חמישי, 13 ביוני 2013

"יציאה לחירות בתנועה"

מאת אביטל בן גד, 
כוריאוגרפית וחברת הלהקה "נגה"

ביום שני, ערב ר"ח ניסן (11 במרץ), הוזמנה "נגה להקת מחול" להופיע בערב נשים מטעם המדרשה של אוניברסיטת בר אילן. התכנית כללה מופע, שיחה עם כוריאוגרפיות ורקדניות הלהקה, וסדנת תנועה לבנות המדרשה. המפגש, שהיה עצמתי ומרגש, הותיר את חותמו והציף על פני השטח סוגיות מרתקות בנוגע לשילוב בין אמנות ואמונה.

במדרשה של אוניברסיטת בר אילן נוהגים לקיים בכל ראש חודש ערב חווייתי שמזמן מפגש עם תחום אמנות מסוים. בחיבור ישיר לחג החירות ולשמחת הגאולה הבאה לידי ביטוי בשירת מרים "בתופים ובמחולות", בחרה המדרשה להזמין את "נגה להקת מחול" למפגש מיוחד של תנועה ומחול, לערב שכלל מופע, שיחה וסדנת תנועה.
מופע הלהקה כלל שני ריקודים. הראשון הוא יצירתה של ציונה שבתאי, "נפתוליי", שנוצרה בשנת תש"ע. היצירה מתארת את עולמה של אישה אחת, המכילה בתוכה ניגודים וסתירות, עצמה ורוך, סערות ושקט. הריקוד השני הוא קטע מתוך יצירה חדשה של אביטל בן גד, העוסקת ברצונות העמוקים הבאים לידי ביטוי בתפילה ובמורכבות האנושית שהיא מכילה בתוכה.
בתום המופע אשר התקבל באהדה רבה ובסקרנות, בנות הלהקה זכו להזדמנות לספר על אודות מסלול הלימודים הייחודי למחול הקיים במכללת אורות ישראל. בהמשך התקיימה שיחה מרתקת בת חצי שעה סביב סוגיות של גבולות אישיים והלכתיים הקשורים לחיבור בין עולם המחול לעולם האמונה. הצופות התעניינו בהווי הלהקה, באורח החיים האמוני-אמנותי של רקדניות הלהקה, בהתמודדויות השונות העולות בתהליכי היצירה ועוד.
לאחר השיחה התקיימה סדנה בהנחיית המנהלת האמנותית של הלהקה, שרונה פלורסהיים, אשר עסקה באפשרות לדיאלוג באמצעות תנועה ללא מילים. בנות המדרשה לקחו חלק פעיל בסדנה, ותחת הנחייתה של שרונה חוו את התנועה כשפת תקשורת ואת יכולתו של הגוף לדבר באמצעות התנועה.
בנות להקת נגה זכו לתגובות נלהבות מכל חלקי המפגש. בנות המדרשה התרגשו ונפעמו לראות את הרקדניות, חלקן בחודש התשיעי להריונן, מביעות את עצמן בתנועה ובמחול. הן ציינו כי הייתה זו חוויה עמוקה, משמעותית, ומשמחת לב.
לסיום, נשתף במילות התודה שקיבלה הלהקה מד"ר רות בן מאיר, ראש המדרשה, וגב' יעל שלוסברג סגניתה:
"ההופעה הותירה בכולנו רושם עמוק. הופעתן בפני קהל שהריקוד אינו "שפת האם" שלו ולמרות זאת הצלחתן לפרוץ את מחסום השפה ולנגוע בלב. הצלחנו להיות שותפות לנפתולים, לבריחה, לחזרה, לחיפוש, למתח, לכמיהה, לערגה ולתפילה שהבאתן לידי ביטוי ברוב כישרון. הפגישה עם יוצרות צעירות דתיות המתמודדות עם המתח והקרבה שבין יצירה לאמונה ובוחרות להגשים את עצמן תוך שמירה על חיי ההלכה הוסיפה נדבך של עומק ומשמעות למפגש".

נגה להקת מחול עובדת בימים אלו על יצירת מחול לילדים של היוצרת אביטל בן-גד, בתמיכת המועצה לתרבות ואמנות של מפעל הפיס ומשרד התרבות והספורט – מנהל התרבות.

תגובה 1: