יום חמישי, 13 ביוני 2013

תערוכה "מה קורה כשאני קורא"

מאת ד"ר אביה גוטמן 
ראש מסלול חינוך מיוחד

חנוכת ארונות התצוגה במסדרון של בניין יהדות נערכה ביום כ"ה באייר תשע"ג. התערוכה נושאת את השם "מה קורה כשאני קורא" והיא מציגה ספרי ילדים סנסומוטוריים לילדים בעלי צרכים מיוחדים.
את הסרט גזרו הרב פרופ' נריה גוטל, נשיא מכללת אורות ישראל, וד"ר אביה גוטמן, ראש מסלול חינוך מיוחד, והם הודו לכל העוסקים במלאכת הקמת תערוכה זו.

את הרציונל לתערוכה כתבה ד"ר יעל שגב:
אומר ר' נחמן: "כְּשֶׁאָדָם רוֹאֶה וְלוֹמֵד בְּסֵפֶר, וּבְכָל מָקוֹם שֶׁהוּא רוֹאֶה וְלוֹמֵד, מוֹצֵא אֶת עַצְמוֹ" (ליקוטי מוהר"ן קמא, תורה קכא). ילדים בעלי צרכים מיוחדים נזקקים לתיווך ולשימוש מוגבר במגוון חושים כדי שיוכלו להבין את הסיפור ולהזדהות עם גיבוריו.
הזדהות זו חשובה מאוד מבחינה רגשית וקוגניטיבית, ופעמים רבות נמנעת מאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים עקב אי הפגשה מותאמת בין גיבורי הסיפור ובין הסיפור עצמו.
הספרים הסנסומוטוריים באים לספר את הסיפור במספר ערוצי קלט, כך שהילד יוכל להבין אותו על פי רמתו. יש חשיבות רבה בהתנסות בקשיים שחווים חלק מהתלמידים, כדי שכמורות לעתיד תדענה לשמש מתווכות נאמנות מתוך תחושת כבוד לילד ומתוך הבנה אמתית לצרכיו.
ארונות התצוגה מתחלקים לארבעה נושאים: ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז ADHD, ילדים בעלי קשיים בוויסות תחושתי – תת רגישות או רגישות יתר, ילדים בעלי נכויות התפתחותיות – אוטיזם, אספרגר ופיגור, ולקויות ראייה ושמיעה.
בכל ארון תצוגה מוצגים ספרים בהתאם ללקות עם הוראות קריאה ושימוש. פעמים יש לשבת על כיסא עם קוצים או לשים קולר דוקר סביב הצוואר כדי לחוש את הפרעת הקשב של הילד עם ADHD, ופעמים יש להיכנס ל"חדר דיאלוג בחשכה" כדי לחוות את הסביבה שהעיוור חש, ועוד חוויות כאלה ואחרות. כמו כן, בכל ארון תצוגה מוצגות מצגות על הלקויות השונות – לצפייה של הקהל.
אנו מזמינים את הסטודנטיות ואת המרצים לעיין בספרים שיצרו הסטודנטיות, למשש ולגלות "מה קורה כשאני קורא". התערוכה תוצג אי"ה עד סוף השנה, בליווי האביזרים.
באלבום המצוי במקום ניתן לרשום חוויות מהתערוכה.
ברצוני להודות לרב פרופ' נריה גוטל על שאִפשר את הקמת ארונות התצוגה ולמר דוד יניב, סמנכ"ל התפעול, שהביא לידי גמר את בניית ארונות התצוגה. תודה מיוחדת לגב' נעמה מאירסדורף, מנהלת המרפ"ד, וכל צוותה, שעמלו רבות בעיצוב התערוכה המושקעת והמרהיבה.

תודה למרצה ד"ר יעל שגב המלמדת קורס זה, שגילתה יזמה ורצון להציג את הספרים הייחודיים שהסטודנטיות יצרו בשנתיים האחרונות. בזכות בקשתה להקים את התערוכה האצנו את תהליך הבנייה של ארונות התצוגה והתערוכה יצאה לפועל הן במחשבה הן במעשה. ואחרונות חביבות – הסטודנטיות היוצרות של הספרים הסנסומוטוריים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה