יום שני, 2 בספטמבר 2013

"אני לוקחת מכאן את כל ארץ ישראל": סמינר קיץ: "בית חנה" – דנייפרופטרובסק

מאת גב' עליזה ליפסקר,
מרכזת התכנית, קמפוס אלקנה



"אני לוקחת מכאן את כל ארץ ישראל"
אכן!
בטקס לסיום חודש של לימוד מרתק, מאתגר וחווייתי אמרה אחת התלמידות: "מה אקח עמי לאוקראינה? אני לוקחת מכאן את כל ארץ ישראל".
חודש שכולו לימוד חווייתי. זאת הייתה מטרת השהייה של בנות "בית חנה" מדנייפרופטרובסק (אוקראינה), שלוחה של מכללת אורות ישראל, היחידה בחבר העמים שבה לומדות סטודנטיות יהודיות הוראה כדי שתהיינה בעתיד מורות במגזר היהודי ברחבי חבר-מדינות העמים (לשעבר).
מגמת הלימוד הייתה להקנות להן עברית, יהדות ופדגוגיה ושתחווינה את ארץ ישראל על אווירתה ותרבותה. חוויה יהודית, ישראלית ופדגוגית.
כדי שהלמידה תהיה משמעותית, מוסיפה דעת ומיוחדת, למדו הסטודנטיות בכל יום מהשעה 9.00 בבוקר עד 22.00 בערב. חלק מהשיעורים ניתנו בכיתות וחלקם בסיורים ובלמידה חוץ בית ספרית.
הסטודנטיות שהו במבנה הפנימייה החדש של מכללת אורות ישראל באלקנה ונהנו ממעדני הבישול של המטבח של רחל. השפע והגיוון בארוחות היו חלק מחווייתן בארץ. "איזה שפע!"
יום הלימודים החל בתפילה ובשיעור בחסידות על ידי הרב משה וובר, שליח חב"ד בבית חנה. לאחר מכן למדו התלמידות ארבעה שיעורי עברית דרך שירי ארץ ישראל, כאשר מילות השירים הוסיפו להן ידע בגאוגרפיה ובהיסטוריה. פעילות נוספת הייתה במרפ"ד המכללה על ידי גב' שרית גזבר שעבדה כצוות עם המרצה לעברית גב' נורית אלקלעי  והכינה אִתן עזרי למידה ללימוד השירים, בשילוב הוראה דידקטית.
"ארץ ישראל יפה ארץ ישראל פורחת...", שירים שנשמעו ברקע לאורך כל שהייתן במקום. את השירים זכינו לשמוע בנסיעותינו הרבות ברחבי ארץ ישראל.
נוסף על שיעורי העברית למדו הסטודנטיות מתודיקה בסדנה מיוחדת, תורה והלכה דרך מצגות ומשחקים מעניינים, תקשורת כמתווכת למידה ושמעו על החינוך בארץ ישראל, על הבית היהודי, על השואה, וביקרו במכון "שם עולם" בכפר הרואה.
בערבים נהנו מחוגים לריקודי עם, אמנות, ערבי חברה, איפור וסידורי פרחים. ערב מיוחד נערך בט"ו באב עם דגש לאופי היום ופעילות תואמת. במשך היום יכלו הבנות לשחות בבריכה של המכללה ולהתרחץ בימה של הרצליה.
התקיימו טיולים רבים ברחבי הארץ. לירושלים הוקדשו שני ימים כשלכל יום ניתן דגש אחר. בערב תשעה באב ביקרו התלמידות ביד ושם ובעיר העתיקה והיו שותפות לאמירת קינות (בלילה) בכותל. סיור נוסף התקיים בכנסת, בבתי הכנסת בעיר העתיקה ובעיר דוד. כמו כן ביקרו הבנות בעכו, בטבריה, במירון, בצפת וברמת הגולן. הן שטו בקיאקים, השתתפו בטיולי ג'יפים, שטו בסירות טורנדו וערכו תצפיות לעבר לבנון, ביקרו במיני ישראל, ביד לשריון, בלונה פארק ובעולם הדממה בחולון. בראש חודש אלול הגיעו לחברון, סיירו במערת המכפלה ובקבר רחל והתפללו על קברי אבות.
השבתות עצמן וההכנה לקבלת שבת היו חוויה בפני עצמה: הכנת שולחן שבת, סידורי פרחים, תפילות שבת וסיור באלקנה מישן לחדש. כמו כן נערכה שבת בצפת, באווירתה המיוחדת.
בסיומה של תקופה נטעו התלמידות במכללה עץ פרי משבעת המינים והציגו תערוכה של עבודות שהביעו את התרשמותן ועזרים שהכינו ויצרו. בטקס הסיום קיבלו תעודות בציון המקצועות ושעות הלימוד. הרב פרופ' נריה גוטל, נשיא המכללה, שוחח עם התלמידות על התרשמותן מהשהייה במכללה. כל אחת תיארה, מי בעברית מי ברוסית, את מה שנתנה לה תקופה זו בארץ. היה מעניין לראות ולשמוע את התרגשותן.
את הרצון לחזור לארץ ישראל הביעו הבנות באמרן: "מה אקח מארץ ישראל? את כל הארץ ואת כל מה שחוויתי".
אכן היה זה מסע מרתק וחווייתי שהשאיר בכל אחת חוויה יהודית, ישראלית.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה