יום שלישי, 10 בדצמבר 2013

נכנסנו לתיבת נח...

מאת ברוריה מכמן,
מרצה להוראת מקרא במסלול הגיל הרך


במסגרת השיעור "הוראת מקרא בגיל הרך" יצאה קבוצה של סטודנטיות הלומדות במסלול זה לביקור ב"בית המקרא" ברמת גן. המטרה הייתה לחוות דרכים מגוונות ויצירתיות להפגשת הלומד הצעיר עם התנ"ך.
"בית המקרא" השוכן ברמת גן נועד לקרב את סיפורי התורה לעולמם של התלמידים ולחבב אותם עליהם בדרך פעילה וחווייתית. קהל היעד של המקום הם תלמידים בגני חובה, חטיבות צעירות וכיתות א–ג בחינוך הממלכתי, הממלכתי דתי והממלכתי תורני.
התלמידים חווים את סיפורי התורה כמשתתפים פעילים בהתרחשויות. בעזרת שחקנים, נגנים, תחפושות, תפאורה ותאורה, חוזרים הילדים במנהרת הזמן אל "תיבת נח", "אוהל אברהם", "מסע העבד למצוא אישה ליצחק", "חלום יעקב בבית אל" ועוד. נוסף על כך, משתתפים התלמידים בסדנת משחקים המותאמים לרמה ולגיל, כשהדגש הוא על למידה משמעותית תוך פעילות יצירתית. כדי לפתח אחריות קבוצתית המשימות שעל התלמידים למלא מושתתות על בסיס של שיתוף פעולה בין חברי הקבוצה, למשל לבנות על שטיח קיר אילן יוחסין למשפחת האבות, להרכיב פאזלים, למיין את היקום כולו על פי ימי הבריאה וכדומה. כל זה נעשה באמצעים פשוטים הזמינים ונגישים לכל גננת ולכל מורה.
בין היתר מתייחד "בית המקרא" בכך שההפעלות בו אינן כוללות הפעלות דיגיטליות. העובדה שיש להזמין ביקור במקום לפחות חצי שנה מראש מעידה על כך שגם במאה העשרים ואחת ילדים נהנים ונתרמים מהפעלות שאינן עתירות טכנולוגיה.
הסטודנטיות נטלו חלק בהמחזות ושיחקו במשחקי ההמחשה המוצעים ללומדים הצעירים. ההנאה הייתה רבה, כפי שניתן לראות בתמונות המצורפות וכפי שמעידים המשובים שכתבו:
"כל הכבוד על המחשבה תחילה בכל משחק והרכבה, ועל ההשקעה בתכנון ההצגה והתפאורה, תוך שיתוף הלומדים הצעירים בהתפתחות העלילה".
 "אהבתי במיוחד את החוויה בכל החושים יחד – זה חשוב ותורם המון".
"אהבתי שהפכו הכול למוחשי יותר ויצרו משחקים הקשורים לסיפורי התורה".
"ראיתי רעיונות שבודאי ארצה ליישם בעבודה המעשית וגם בעתיד כגננת".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה