יום ראשון, 9 בפברואר 2014

מכללת "אורות ישראל" בכנס ה-17 ליצירה צעירה של מגמות התקשורת והקולנוע בחמ"ד

מאת הרבנית ד"ר לאה ויזל,
דיקנית סטודנטיות (קמפוס אלקנה) ודיקנית לימודי חוץ ההוראה במכללת אורות ישראל

בראש חודש שבט התקיים בסינמטק ירושלים כנס של מגמות קולנוע בחמ"ד וחלוקת פרסים לסרטים מצטיינים במגוון קטגוריות. יחד עם ראש ההתמחות לתקשורת ולקולנוע במכללה, הגב' פנינה פרנקל, הענקנו בשם המכללה את פרס השופטים ליוצרות הסרט "עמוד ענן" מאולפנת אמי"ת אוריה, באר שבע.
בכנס הועלו סוגיות שונות הקשורות לתחום היצירה הקולנועית בראי משנת החמ"ד ונטלו בו חלק תלמידים ובוגרים מכל הארץ. באולם המרכזי הוצגו פרקים מהסדרות "שטיסל" ו"מקימי" ונערכו דיונים סביבם.
בד בבד עם הרצאות שניתנו לתלמידים התקיימה ישיבה באולם נפרד בהשתתפות נציגי הנהלת החמ"ד. בישיבה הוקרנו שני סרטי בוגרים שהעלו שאלות חינוכיות בוערות והציגו את עולמם המורכב של בני הנוער. לאחר הצפייה בסרטים נערך דיון חינוכי בהתלבטויות הנוער, בתפקידי המבוגר המשמעותי, בצורת השיח ובתכניו וכיוצא בזה.
אחד הדברים שבלט מאוד באחד הסרטים (ובסרטים נוספים שבהם צפינו באולם המרכזי) היה היעדרם של ההורים והמחנכים מהתסריט. זעקה עד שמים העובדה שהמבוגרים נעדרו מתמונת עולמם של הנערים המתלבטים בשאלות קיומיות-ערכיות, והשאלה שהדהדה הייתה "למה זה ומה עושים עם זה". הייתכן שההורים והמחנכים עד כדי כך אינם רלבנטיים?
הכלי הקולנועי מציב מול עינינו, המחנכים, תמונת ראי אוטנטית של מצבם הנפשי-רוחני של בני הנוער. היצירה הקולנועית משמשת מראה ומהווה "שופר" להשמעת קולם של צעירי הציונות הדתית. הסרטים הקצרים יצרו פתח לדיון מעמיק שאינו יכול להסתכם ביום עיון אחד או יותר.
הדיונים במהלך הכנס הצביעו על כוחו האדיר של הכלי הקולנועי ככלי חינוכי. המסקנה שהתחדדה אצלי בעקבות הכנס הייתה חד משמעית: כדאי ורצוי לפתח את תחום הקולנוע במוסדות החינוך הדתי תוך הפחתת החששות ועידוד יצירה בגבולות המותר.
הכנס התקיים בראש חודש שבט. אין מתאים מתאריך זה לחגיגת יצירה, צמיחה ופריחה.
שיא היום היה כמובן בטקס חלוקת הפרסים, שבמהלכו העניקה מכללת אורות ישראל את פרס השופטים ליוצרות הסרט העלילתי "עמוד ענן". בדברי ברכתי, ברוח החודש, הסבתי את תשומת הלב לכך שחגיגה לאילן ולפירותיו בעונת החורף, כאשר מראה העצים עלוב למדי ואין פירות על העצים, מחנכת אותנו לשמוח בתהליך ולראות את הפרי בתוך התהליך עצמו.
מנחה הטקס היה כוכב הילדים מערוץ מאיר לילדים, אסי צובל, אשר נוסף על הנחייתו המחויכת הציג אותי כמדריכה שלו בבני עקיבא. הענקת הפרס חשפה את ראשי מגמות הקולנוע, המפקחים, התלמידים והבוגרים של מגמות הקולנוע בחמ"ד לעשייה המקצועית-קולנועית במכללה. ההשתתפות ביום העיון חיזקה את ה"אני מאמין" של גב' פנינה פרנקל, ראש ההתמחות לתקשורת ולקולנוע, שלפיה הגיעה העת להפנים את הצורך ביצירה תרבות יהודית מקורית שתשמש אלטרנטיבה למה שקיים בתחום זה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה