יום שלישי, 1 באפריל 2014

יום עיון: המסלול לחינוך מיוחד "כנגד כל הליקויים"

מאת ד"ר אביה גוטמן,
ראש המסלול לחינוך מיוחד, קמפוס אלקנה

ביום רביעי, י' באדר ב' (12 במרץ 2014), התקיים יום עיון למסלול החינוך המיוחד. יום העיון התמקד בנושא: "כנגד כל הליקויים", על משקל כנגד כל הסיכויים. אנו רואים כי למרות הליקויים ולמרות הקשיים של הילד או הילדה עם הצרכים המיוחדים יש מקום של תקווה באמצעות מעגל תומך של המשפחה, ובאמצעות תמיכה והוראה של המורות לחינוך מיוחד, לקדם את הילדים הללו בהתאם ליכולותיהם ולכישוריהם.
ביום עיון זה היינו קשובים לבקשות הסטודנטיות בנושאים שהן ביקשו להרחיב ולהוסיף ידע, נושאים שהן ראו שיש בהם צורך ממשי בשדה במסגרת עבודתן בעבודה המעשית בבית הספר.
ראשון המברכים היה דיקן הלימודים, הרב ד"ר רחימי. הוא הדגיש את הנושא של "עולם חסד ייבנה" והעלה על נס את פועלן ואת עבודתן של הסטודנטיות לחינוך מיוחד המלמדות בשדה –בבתי הספר ובגני הילדים בכל תחומי החינוך המיוחד, ותיאר את העבודה הייחודית והחשובה שהן עושות.
ההרצאה הראשונה ניתנה על ידי הגב' ציפי משולם, מחברת ארגז הכלים "לומדים להצליח", שהרצתה על אסטרטגיות למידה. היא הדגישה את השימוש בממדי ההבנה בקידום תלמידים לקויי למידה.
 היא הציגה את "ארגז הכלים" שחיברה; שמונה ספרים העוסקים בהבנת הנקרא, "דיאלוג עם טקסט", הבעה בכתב, ארגון הידע ועוד, והעניקה לכלל הסטודנטיות שי קטן – דף עטוף בלמינציה של ארגז הכלים בזעיר אנפין, כדי שתוכלנה להתמצא בספרים ובאמצעותם להקנות לתלמידיהן בעתיד אסטרטגיות למידה. בהפסקה, יכלו הסטודנטיות לעיין בספרים ולרכוש אותם. יש לציין כי כל הספרים מצויים במרכז הפדגוגי מפתחו"ת, לשימושן של הסטודנטיות. כלים אלו חשובים מאוד לפרחי הוראה שמתעתדות להיות מורות במסגרות החינוך המיוחד, וחשיפה זו של המרצה תתרום להן רבות בעתיד.
ההרצאה השנייה ניתנה על ידי ד"ר מיכל שרייבר-דיבון בנושא זוגיות ומוגנות בחינוך המיוחד. המרצה הדגישה כי בגיל ההתבגרות גם ילדים עם צרכים מיוחדים חווים שינויים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים המשפיעים על המיניות שלהן, והסטודנטיות כמורות בעתיד צריכות להיות מודעות לכך, הן מצד ההתייחסות שלנו אליהם הן מצד ההתייחסות שלהם בינם ובין עצמם בנושא הזוגיות והמוגנות.
ראוי לציין שהמרצה הציגה את הנושא בצניעות מרבית. הנושא מאתגר ביותר והסטודנטיות ייחשפו אליו במהלך עבודתן בעתיד. אף הסרטים שהציגה הוצגו בעידון רב ועוררו שאלות רבות עם הסתכלות ביקורתית וחווייתית על מצבים מיוחדים בנושא זה של מוגנות וזוגיות אצל ילדים עם צרכים מיוחדים.
יום העיון הסתיים בהצגה "מלאך עם תסמונת דאון", הצגה שהציגה את סיפורם האישי של האחים עופר ודקל. עופר הוא אח "רגיל" ודקל – עם תסמונת דאון. בהצגה הציגו בצורה שובת לב ומעוררת צחוק ובכי את היחסים ביניהם. בסיכום ההצגה אמרתי: "ראיתי הרבה סטודנטיות עם עיניים 'בוכקות' – עיניים עם צחוק ובכי יחדיו". האחים הציגו סיטואציות מהחיים, כיצד התמודדו באופן יום-יומי עם החיים בצוותא. ההצגה לוותה בהומור עצמי, ובדרכם האישית המיוחדת הדגימו את הדואליות בחיים שלהם ואת האפשרות כי ניתן להצליח לחיות זה בצד זה ואף ללמוד אחד מהשני.
עם תום ההצגה ניהל עופר דיון מסכם ושאל את הסטודנטיות שאלות שונות. לאחר מכן הוא ודקל שוחחו אישית עם הסטודנטיות שניגשו אליהם מיוזמתן וענו על שאלותיהן בסבלנות רבה.
הסטודנטיות נהנו מההצגה החווייתית, וכמורות לחינוך מיוחד בעתיד בטוחני כי הצגה זו תרמה להן רבות.
בטוחני שהסטודנטיות נהנו מיום העיון, למדו והחכימו ממגוון התחומים בשדה הרחב של החינוך המיוחד, והעשירו את עצמן בראייה הכוללת של החינוך המיוחד.
תודה רבה לאנשי המנהלה במכללה שסייעו לקיים את יום העיון הזה, לצוות העובדים, למרצים ולכל הסטודנטיות היקרות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה