יום שלישי, 30 בדצמבר 2014

ביקור נשיא המכללה בעיר דנייפרופטרובסק שבאוקראינה

נשיא מכללת אורות ישראל, הרב פרופ' נריה גוטל, קיים לאחרונה סיור בן יומיים במכללת בית חנה שבעיר דנייפרופטרובסק שבאוקראינה. מכללת בית חנה מכשירה גננות, מורות ומחנכות, ובוגרותיה פזורות במרחבי ברית המועצות (לשעבר) כולה וגם בארץ. מכללת אורות ישראל מאמצת זה כבר שנים רבות את מכללת בית חנה ומסייעת לה בשדרוג איכות ההוראה ובכל הנוגע להיבטים אקדמיים. בביקור האחרון נתן הרב פרופ' גוטל שיעור לקבוצת משתלמות, נפגש עם ראשי המוסד ועם רב העיר, וכן קיים דיון מעמיק עם כל אחד מהמרצים בתחום התמחותו. הביקור היה מוצלח מאוד – קצר וקולע.  

"פעם בשבע" – שמיטה בעבודה מעשית

בהובלתה של הגב' שרית גזבר הוקמה "סיירת שמיטה" של סטודנטיות מתכנית מצוינות. הן הכינו מערך הפעלות מובנה ומגוון לשימוש הסטודנטיות בבתי הספר. המערך כולל: סרטון בהפקה מקורית, חידון אינטראקטיבי, תאטרון בובות, "סוּפר" שמיטה, וערכת כרזות. כל קבוצות הסטודנטיות בעבודה המעשית מוזמנות ליטול חלק בפעילות בית ספרית בנושא שמיטה או ליזום הפעלה כזו תוך שימוש באמצעים שהוכנו. בנות ה"סיירת" תדרכנה את הקבוצות להתאמת התכנים לאוכלוסייה ולגילאים שונים. אנו קוראים לכולן לעשות שימוש בחומרים מיוחדים אלו: התלמידים יחוו חוויה של למידה משמעותית תוך התנסות ייחודית, והסטודנטיות יחוו קשר עם עולם בית הספר בדרך של הוראה חווייתית הרלוונטית לשנה זו. תודה מיוחדת לבנות ה"סיירת": אודסר מרים, ברלין הדס ושוהם רחלי.
לחצו כאן לחומרים הייחודיים שהופקו בנושא השמיטה וכאן לסרטון "שבע בעשר" – עשר דקות על השמיטה.

טקס הענקת תואר ראשון ותעודת הוראה

טקס רב רושם להענקת תואר ראשון נערך בקמפוס אלקנה בנוכחות קהל גדול של הורי הבוגרות, בעלים ואורחים. בטקס קיבלו תעודות 130 בוגרות.
התארים הוענקו במסלולי הגיל הרך, החינוך המיוחד, בית הספר העל יסודי ומחול ותנועה.
את הטקס פתח נשיא המכללה, הרב פרופ' נריה גוטל, ואחריו בירך המשנה לנשיא, הרב חיים סבן, ויו"ר המועצה האקדמית, פרופ' ישראל ריץ'. הרצאת אורח נשא האגרונום פרופ' אליעזר גולדשמידט מהפקולטה לחקלאות ברחובות, בנושא: אידאל השמיטה ויישומו בחקלאות ובחברה בת זמננו.
בשם הבוגרות בירכה רננה מוססון, כיום מחנכת באולפנת בני עקיבא בלוד, ששיבחה את דרכה החינוכית-תורנית של המכללה. הבוגרות פרוסות כיום על פני מוסדות חינוך בכל רחבי הארץ במגזרים ובגוונים השונים.

יום שלישי, 23 בדצמבר 2014

פעילות ללומדות במסלול היסודי - יום עיון בנושא אגדות חז"ל בשילוב אמנויות

מאת גב' עליזה ליפסקר,
מרכזת מסלול יסודי, קמפוס אלקנה

בשבוע העבודה המעשית נערך בקמפוס אלקנה יום עיון לבנות החינוך היסודי, שנה א. מטרת יום העיון הייתה להביא רוח חדשה ולמידה אחרת, בנושאים שאינם נלמדים השנה.
הנושא היה אגדות חז"ל בלמידה אינטגרטיבית אחרת בשילוב אמנויות. את הסדנה הובילה גב' יעל יצחקי שהביאה אגדות חז"ל מהגמרא ונתנה לאגדות אלה את הפירוש המקובל יחד עם הרלוונטיות והמשמעותיות שלהן.
הסטודנטיות היו פעילות לאורך כל הסדנה והגיעו לרמות הבנה ויצירתיות גבוהות. האווירה הייתה נעימה מאוד, חווייתית, תוך למידה בחברותות כיאה לבית מדרש. היה זה בית מדרש יוצר שלווה בהמחזה כחלק מההפעלה להמחשה, ואסטרטגיה להבנת המדרש.
את החלק השני לימדה גב' שרית גזבר ששילבה את האמנות ביצירה לאור המדרש הנלמד וקשרה את הנושא לחנוכה ולהדלקת החנוכייה.
בסיכום היום הביעו הלומדות את רצונן להוסיף ימים כאלה. אחת הסטודנטיות התבטאה ואמרה: "כל התאוריות שלמדתי עד היום, הוסברו לי ביום אחד של עשייה סדנאית"; אחרת סיכמה: "זאת הדרך שארצה ללמד את תלמידותיי.
אכן יום יעיל ומיוחד.

השפה האנגלית בתיאטרון חי - סטודנטיות ההתמחות לאנגלית יוצאת להצגה "הנחשול"

מאת ד"ר ויטלא ארזי,
ראש ההתמחות לאנגלית

לימוד של שפה זרה לעולם אינו שלם אם הלומד אינו נחשף גם לתרבות אותנטית בשפה הנרכשת באמצעות ספרות ואמנות. הסטודנטיות בהתמחות לאנגלית לומדות שירה, ספרות ומחזות, אולם הזדמנויות לצפות בתאטרון איכותי ומקורי באנגלית בארץ אינן רבות, וכשנקראת הזדמנות כזו ודאי שאין להחמיצה.

הזדמנות כזו נקרתה לנו במהלך חודש מרחשוון, עם הגעתה לארץ של להקת התאטרון ADGE  – להקה מקצועית בריטית-אמריקאית המעלה בדרך כלל מחזות שייקספיריים. הפעם הגיעה הלהקה לארץ עם עיבוד לתאטרון של הספר "הנחשול" מאת טוד שטרסר. העלילה מבוססת על סיפורו האמתי של מורה בקליפורניה בסוף שנות השישים, שנים של מחלוקת סביב מלחמת וייטנאם, דור ה"פרחים" ותרבות הפופ.
על רקע זה מקיים המורה להיסטוריה ניסוי חי בכיתה הלומדת על הנאציזם ועל השואה. בניסוי זה הוא מבקש להדגים כי אימוץ עקרונות אנטי דמוקרטיים מפלים ורודניים אינו נחלת העבר, וכי גם תלמידי תיכון באמריקה ה"נאורה" של שנות השישים עלולים ליפול שבי בידי אידאולוגיה פאשיסטית מהפכנית לכאורה, המעוותת את שיקול דעתם.
להקת התאטרון ADGE  המופיעה ברחבי העולם בפני מבוגרים ובני נוער, שמה לה למטרה להנגיש את המחזות הקלאסיים לבני נוער הלומדים אנגלית, לחבב עליהם את השפה ולהעמיק את המוטיבציה לשיפור מיומנויות בשפה האנגלית.
הנהלת המכללה תומכת ומעודדת פעילות העשרה תרבותית הנעשית מעבר לתכנית הלימודים האקדמית הרגילה. פנייתנו לדיקן הלימודים, הרב ד"ר משה רחימי, המרכז פעילויות אלו, נענתה ברצון והמכללה נרתמה להשתתף במימון הכרטיסים וההסעה להופעה.
קבוצה גדולה ונרגשת של סטודנטיות בשנים א–ג נסעה לתאטרון בכפר סבא. הן ציינו את האירוע כחוויה מיוחדת ומשמעותית.
אביבה בלטה, סטודנטית שנה א, אומרת:
"אני ממש נהניתי מההצגה. אני שמחה שחשבתם על כך. זאת גם דרך יפה ללמוד אנגלית יותר טוב וכמו שאתם תמיד אומרים "שפה זאת גם תרבות" ואני חושבת שזכינו ללמוד על התרבות השונה משלנו בדרך יצירתית. אפשר כמובן ללמוד דרך ספרים אבל ההצגה פשוט מחיה הכול. זה היה מדהים! זכינו לראות בהצגה את המנטליות של דוברי השפה האנגלית ואת מה שבולט בתרבות שלהם (כמו הפוטבול וכו'). ההצגה הייתה ברמה גבוהה והשחקנים לא היו אדישים לקהל. הם שיתפו אותנו ולקחנו בעצם חלק בהופעה. אני חושבת שהחוויה הזאת מאוד חשובה ללומדי השפה האנגלית וזה אפילו החדיר בי אישית מרץ להשקיע יותר בלימוד".
כינרת שטיינמץ, מורה הנמצאת בהשתלמות בהתמחות השנה, הדגישה את הקשר בין ההצגה לאירועים הקשים שחווינו לאחרונה:
"השבוע נפלה בידינו הזדמנות נדירה של צפייה בהצגה איכותית באנגלית. ההצגה עסקה בניסיון להבין כיצד בני אדם עלולים לאבד את הביקורת והחשיבה העצמית ולפעול כבתוך עדר, דוגמת המפלגה הנאצית בימי מלחמת העולם השנייה.
את ההצגה ראינו מספר שעות לאחר הפיגוע הרצחני בבית הכנסת בהר נוף בו נרצחו ארבעה יהודים בעודם עטופים בטליתות. אי אפשר שלא לחוש בימים אלו, נוכח התמונות הקשות, את ההקבלה לימי מלחמת העולם השנייה. כעת מתעוררת שוב ביתר שאת השאלה שהוצגה באופן איכותי ומקצועי על הבמה, עד כמה הסתה ושטיפת מוח יכולה להיות מסוכנת ולהביא לידי מעשים נתעבים על ידי אנשים, שאולי בלתה לא היו מגיעים לידי כך".
צפייה במחזה כמו פעילויות תרבות נוספות חוץ-אקדמיות מבטאת את הגישה ההוליסטית לחוויית הלמידה בכלל וללימוד שפה זרה בפרט, שעל פיה מעוצבת אישיותה של המורה בהתמחות לאנגלית במכללה.

"משיב הרוח ומוריד הגשם" – רוח וגשם בעבודה המעשית במכללת אורות ישראל

רחלי ברטוב
רכזת עבודה מעשית, קמפוס אלקנה


העבודה המעשית במכללה אקדמית מהווה מרכיב משמעותי ומרכזי המהווה התנסות ב"דבר האמתי" – התנסות של עשייה ויישום קורסים תאורטיים, קורסי מתודות ותכנים מקצועיים רחבים, אל תוך עולם העשייה.
בימי חורף אלו, שבהם אנו מתברכים ב"ה בימים של שפע משמים, ניתן לדמות את עבודתנו בהכשרה הפדגוגית להורדת הרוח, התכנים האקדמיים וכל השפע של הידע הרוחני הרחב, אל תוך עולם המעשה, העולם הגשמי, שהרי מה ערך לרוח אם אין היא מחיה ומגשימה את חיי המעשה?
חיבור זה בין הרוח לגשם, בין רוחניות לגשמיות, הוא החיבור המפרה את קשרי מכללה-שדה.
לא מכבר סיימנו שבוע עמוס ורווי בעשייה משמעותית – שבוע עבודה מעשית, המהווה דגם של חיבור זה.
המטרה העיקרית של שבוע זה היא אוריינות בית ספרית, חוויה של חיי בית הספר באופן אינטנסיבי ורציף, הכוללת מפגשים עם בעלי תפקידים בבית בספר, היכרות עם תפיסת העולם הבית ספרית, אתגרים ופרויקטים מיוחדים הקיימים במסגרת. הזדמנויות למידה אלה מרחיבות את תפיסת עולמה החינוכית של הסטודנטית ומאפשרות לה לראות מורכבויות ואתגרים חינוכיים המעצבים את חיי המחנכת, מעבר להתנסות ההוראתית הרגילה.
בסיורי בקבוצות השונות חוויתי חוויות למידה מגוונות: דיונים בקבוצות למידת עמיתים, צפייה בשיעורים ובמשוב שלאחריהם, העברת פעילות שכבתית או בית ספרית בנושאים שונים: בתושב"ע –  בנושא מידות; בלימודי ארץ ישראל – בנושא החי והצומח בצפון הארץ; בתנ"ך, בחינוך מיוחד ובמתמטיקה – בנושא חנוכה. בחלק מהקבוצות התקיימו סדנאות עם צוות מפתחו"ת (המרכזייה הפדגוגית) בנושאים מגוונים: שילוב סרטונים ומיצגים גרפיים במצגות, פתיחות מגוונות לשיעור, עיצוב סביבה חינוכית והכנת מרכז למידה שנתי פעיל בנושא שמיטה. בהתמחויות רבות התקיימו סיורים לימודיים: במיקוד ייעוץ ובהתמחות לחינוך חברתי קהילתי – למרכז "רטורנו"; בהתמחות לתושב"ע לספריית הרמב"ם; בהתמחות לתקשורת ולמתמטיקה – לבית ספר אמי"ת עמיחי ברחובות בנושא למידה משמעותית; במסלול הגיל הרך – סיור לגן הספרים בפתח תקווה כחלק מלמידה שנתית בנושא אוריינות וחשיפה לספר. אחת מהקבוצות אף חוותה ביקור של שר החינוך בבית הספר בשבוע זה, כולל ההכנות המרגשות של התלמידים והצוות לקראת הביקור.
ברמה האישית, שבוע זה דורש לא פעם התמודדות לא פשוטה עם מצבי לחץ, לקיחת אחריות אישית, התנהלות אוטונומית, ללא מדריך פדגוגי מלווה צמוד, וניהול עצמי ברמות שונות מול דמויות ובעלי סמכות במערכת.
התנסויות מרוכזות אלה בשבוע אחד גדוש עשייה מהוות דגם לעבודה החינוכית האינטנסיבית העומדת בפני כל סטודנטית. היציאה לשדה גדושה באירועים מסוג זה, וחוויה מטרימה זו מאפשרת לרכך את ההלם ולהתמלא בכוחות הדרושים לכניסה לעולם המעשה.